به گزارش خودروکار، بحث شیوع کرونا اواخر سال گذشته دامن صنایع مختلف از جمله خودرو و قطعه را گرفت. شرایط به همین روال ادامه کرد و در حال حاضر نیز شاهد هستیم که همهگیری کرونا همچنان ادامه دارد. آنطور که به نظر میرسد سازندگان خودرو و قطعات قرار است از هفته آینده فعالیت خود را شروع کنند. اما مباحث مختلفی در زمینه تولید خودرو و قطعات در سال ۹۹ مطرح است. یکی از این موارد تامین قطعات از چین است که با وجود کرونا چگونه انجام میشود. مورد دیگر این است که هزینه تولید قطعات و خودرو در سال ۹۹ چگونه خواهد بود؟ برای بررسی تمام این موارد و کسب اطلاعات بیشتر گفتوگویی با احمرضا رعنایی، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را میخوانید.
رعنایی ابتدا در خصوص تامین قطعات از چین و زمان شروع تولید گفت: ارسال قطعات از چین به ایران در حال انجام است اما سرعت و وضعیت آن به طبیعی نیست. تولیدات قطعهسازان به طور منطقی از هفته آینده شروع خواهد شد. فاصلهگذاری اجتماعی در خطوط تولید قطعه باعث شد تا حدودی با افت تولید مواجه شویم و میتوان این مقدار را در حد ۳۰ الی ۴۰ درصد برآورد کرد.
دستاورد قطعهسازان در سال ۹۹
وی در مورد دستاوردهای قطعهسازان در سال گذشته اظهار کرد: سال قبل از نیمه اول شاهد دستاورد زیادی در حوزه قطعات نبودیم. اما از نیمه دوم تیراژ تولید به سبب فعالیت خوب خودروسازان بالا رفت. از طرف دیگر در زمینه بومیسازی بسیاری از قطعات عملیات چشمگیری صورت گرفت بدین صورت که ساخت داخل و فعالیتهای مشترک باعث شد بسیاری از قطعات که تاکنون به فکر ساخت داخل آن ها نبودیم بومیسازی شوند. امسال هم نیز قاعدتا همان روند پیدا خواهد کرد. البته در بخش سنسورها، ایسییو، ایربگ و گیربکس اتوماتیک مشکلاتی از لحاظ داخلیسازی داریم اما به هر حال فعالیتهایی شروع شده و در حال کار شدن روی این موارد است. این نکته را باید گفت که گیربکسهای اتوماتیک استفاده شده در خط تولید خودروسازان یک سری وارداتی و بخشی دیگر وارداتی تولید داخل است اما تیراژ این گیربکسها همچنان قابل قبول نیست.
قیمت خودروی کارخانهای بالا میرود
رعنایی در مورد شرایط تامین مواد اولیه و هزینههای تولید به ذکر نکاتی پرداخت و گفت: احتمال این که از لحاظ تامین مواد اولیه قیمتها امسال بالا رود بسیار زیاد است. در حال قیمت دلار نیز بالای ۱۶ هزار تومان قرار دارد و افزایش قیمت دلار باعث گران شدن نهادههای تولید میشود. علاوه بر این افزایش هزینههای حقوق و دستمزد نیز باعث بالا رفتن هزینه تولید خواهد شد. با توجه به چشمانداز کاهش صادرات و قیمت نفت و ورودی کم به ارز داخل کشور احتمالا افزایش مجدد قیمت دلار اتفاق خواهد افتاد. به نظر میرسد امسال افزایش قیمت خودروی کارخانهای را شاهد باشیم چرا که همه موارد به صورت زنجیرهوار به هم پیوسته هستند. شرایط قیمتگذاری خودرو برای سال ۹۹ هنوز مشخص نشده است اما به نظر میرسد که این روند تغییر پیدا خواهد کرد.
زیان حذف پراید و ۴۰۵ به قطعهسازان
عضو انجمن صنایع همگن در پاسخ به سوالی مبنی بر این که حذف پراید و پژو ۴۰۵ چه تاثیری بر قطعهسازان و بازار خواهد داشت؟ به گسترشنیوز گفت: حذف خودروهایی مانند پراید و پژو ۴۰۵ از خط تولید حتما در زمینه قطعهسازی تاثیر خواهد گذاشت. این خودروها پرتیراژ بوده و تیراژ عمدهای از کارخانههای قطعهسازی را تشکیل میدهد. با حذف این خودروها شاهد کاهش تیراژ خواهیم بود و مقدار زیادی زیان به قطعهسازان وارد خواهد شد. این زیان به دلیل این است که باید قالبها و امکان تولید قطعات خودروهای جدید را ایجاد کنند و این قضیه نیاز به سرمایهگذاری دارد. خودروهای جدید نیز در تیراژ پراید و ۴۰۵ نیست و عملا هزینههای شروع و به تیراژ رساندن آنها بسیار بالاست. البته تعدادی از قطعات به صورت مشترک میان این دو خودرو و سایر محصولات استفاده میشود اما بسیاری از دیگر قطعات آنها قابل استفاده در خودروهای دیگر نیست. قیمت خودروهای جدیدی که قرار است به عنوان جایگزین این دو خودرو بازار وارد شود با توجه به استانداردهای سختگیرانه بالاتر خواهد بود.
منبع: گسترش نیوز
انتهای پیام/